Av Johan Randahl, 3. kandidat for De grønne i Orkland
Likevel må det innrømmes at det ofte er lite folk på bussen. Hadde det ikke vært for elevene på Meldal videregående hadde det vært tynt på seteradene. Hvorfor foretrekker folk å sette seg inn i en kald, nediset bil, og kjøre alene i mørke og sørpeføre i stedet for å reise kollektivt, selv om det koster det dobbelte? Mange klager på at busstilbudet er for dårlig, men når du snakker med dem viser det seg ofte at de ikke har undersøkt så nøye, verken avganger eller priser.
Hvis flere hadde reist kollektivt ville også tilbudet kunne blitt mye bedre etter hvert. De Grønne i Orkland ønsker å stimulere flere til å bruke det kollektivtilbudet vi har i dag slik at det blir grunnlag for å skape et enda bedre tilbud framover. Men skal det være mulig for flere å reise kollektivt, må boligbygging i større grad skje langs de veiene der det går buss.
Derfor bør framtidig vekst i hovedsak skje i de etablerte tettstedene i kommunen. Noen partier ønsker å spre bosettingen så tynt som mulig utover, samtidig som de snakker varmt for miljøet og klimaet. Men hvis en skal bygge et hus på hver haug, må det nødvendigvis bli mye bilkjøring, da fins det ikke andre alternativer. Da blir det lite troverdig å si at man er opptatt av miljøet.
Det samme gjelder for sykling. Skal man få flere til å bruke sykkel, må det skje en kraftig utbygging av sykkelstier der man kan sykle trygt. De Grønne i Orkland ønsker å bygge langt flere sykkelstier, for eksempel vil vi foreslå at det bygges en sykkelsti fra Torshus til Vormstad i løpet av denne perioden. For å holde kontroll på kostnadene tenker vi at den i første omgang kan bygges med enkel standard, uten asfaltdekke, det får komme etter hvert. Hensynet til klima og trafikksikkerhet krever handling nå, ikke bare tomprat!